Effektiv samverkan i komplexa miljöer – lärdomar från järnvägssektorn

Case: Förbättrad samverkan på Hagalundsdepån

Hur Indigo IPEX hjälpte Jernhusen att skapa struktur och samförstånd mellan aktörer.

Utmaningen: En komplex samarbetsmiljö

Hagalundsdepån är Sveriges största järnvägsdepå, där flera tågföretag och entreprenörer delar på infrastrukturen som ägs av Jernhusen och Trafikverket. Tidigare utfördes all verksamhet av en enda aktör, men i dag krävs samordning mellan många olika intressen. En av de största utmaningarna har varit att upprätthålla effektiva processer för samverkan – särskilt i frågor som rör infrastrukturfel och säkerhetsrutiner.

Uppdraget: Skapa gemensamma lösningar

För att förbättra samverkan fick Indigo IPEX i uppdrag att:

Utveckla och implementera en gemensam process för anmälan av infrastrukturfel
Etablera gemensamma säkerhetsrutiner som fungerar för alla aktörer

Resultatet: Från låsta positioner till fungerande samarbete

Genom att tona ned personliga ståndpunkter och istället låta fakta och behov styra diskussionerna kunde Indigo IPEX hjälpa till att lösa två avgörande problem.

John Boldt-Christmas, Jernhusen AB:
"Indigo IPEX konsulter bidrog till att lösa upp två svåra problem genom att använda sin unika förmåga att få olika personliga ståndpunkter att tonas ned och att låta fakta och behov visa på vägen för gemensamma lösningar."

Myndigheter och kommersiella företag behövde enas om samverkan – något som tidigare setts som en omöjlighet. Genom erfarenhet av processdrivet arbete och förståelse för gruppdynamik lyckades Indigo IPEX skapa förändringsdynamik och bygga en mer hållbar samarbetsstruktur.

Föregående
Föregående

Effektivare vårdprocesser och starkare förändringsledning

Nästa
Nästa

Kulturförändring i rättspsykiatrin